Ontmoet het docententeam
van de Leergang Veerkracht versterken
Ervaren docenten brengen kennis en inspiratie uit de praktijk, economie, neurochemie, psychologie, antropologie en organisatiekunde. Welke rol je ook vervult, iedere rol en situatie biedt mogelijkheden om veerkracht te versterken. Deze docenten helpen je om daaraan in jouw rol een concrete bijdrage te kunnen leveren.
Sinds 1999 ben ik actief op het terrein van organisatieontwikkeling en managementcontrol, vaak in de rol van programmamanager en veelal in de publieke sector. Ik sta bekend als pragmatisch en creatief en probeer grote veranderingen met weinig ophef en in kleine stappen te bewerkstelligen.
Als kind was ik al een vrijdenker. Ik stelde mijn ouders vragen over waarom het allemaal werkte zoals het werkte. Ik weet nog goed dat ik drie jaar was en mijn broertje naar school mocht en ik niet. Ik heb hemel en aarde bewogen, want 'waarom mag dat pas met vier jaar?'. Ik kwam natuurlijk niet heel veel verder, maar toch mocht ik af en toe een dagje mee.
Ik ben bescheiden, maar als het niet op schiet ga ik ervoor en stel ik vragen die ongemakkelijk kunnen zijn. Hoe ik dan effectief kan zijn, heb ik moeten leren met vallen en opstaan: breed denken maar kleine stappen zetten; luisteren laat vaak het antwoord ontstaan; ongeduld en geduld hebben allebij waarde.
Ik ben maatschappelijk actief als voorzitter van Quiet Drechtsteden en het Humanistisch Verbond in onze regio.
Maarten heeft meer dan 30 jaar ervaring in leidinggeven in en advies aan organisaties onder grote (verander)druk. Maarten is sociologisch econoom met een actieve belangstelling voor maatschappelijke verandering, bedrijfskunde, filosofie en psychologie.
"Vanaf de lagere school tot ca. 40 jaar zet ik in kinderspel, verenigingsleven en eerste loopbaanrollen vaak de lijnen uit. Na een crisis koos ik bewust voor adviesrollen. Mijn levenskunst is gegroeid met het inzicht in twee soorten problemen: "convergente" en "divergente". Het werken aan gesloten problemen in de context van complexe open vraagstukken, heeft me geleerd hoe diepgaand strategisch te reflecteren en leiders en strategisch adviseurs toepassingsgericht te helpen. Naast veranderstrateeg ben ik initiatiefnemer van Veerkracht College, Masterdocent strategisch HRM en Strategie en afstudeerbegeleider bij Avans+. Mijn professionele netwerk beschouwt omdenken en hoop als de basis voor veerkracht en groei. De urgentie daarvoor was zelden zo hoog."
Maarten is maatschappelijk actief als lid van de Raad van Toezicht van Bibliotheek Cultuurpunt Altena, lid van de Economische Adviesraad Altena en initiatiefnemer van Toekomstgesprekken.
Maarten is enkele dagen per maand chauffeur bij Taxi Berm.
Marion van den Wittenboer is een gecertificeerd Arbeids- en organisatiedeskundige met meer dan twintig jaar ervaring met werkdrukinterventies op individueel, team- en organisatieniveau.
“Later wil ik modeontwerper worden met een eigen zaakje of nagelstylist. Ik vind nagels lakken heel leuk, glitterblauw is mijn favoriete kleur." Dit las ik in de wekelijkse rubriek van de Volkskrant waarin een kind wordt geportretteerd in zijn slaapkamer. Wat ik zelf wilde worden toen ik een jaar of 10 was weet ik niet meer. In ieder geval niet arbeids- en organisatiedeskundige, want daar had ik toen natuurlijk nog nooit van gehoord.
Ik geloof vast dat naarmate je in je werk meer elementen herkent van wat je als kind wilde worden en leuk vond, je werk je meer tevredenheid en voldoening geeft.
Daarom ben ik nieuwsgierig naar wat mensen drijft en hoe ze dat in hun werk kwijt kunnen. Andersom ga ik op zoek naar hoe organisaties de kwaliteiten van hun medewerkers beter kunnen benutten. Als dat bij elkaar komt, heb je een mooie win-win.
John Furey
GAstDocent - groepsdynamiek
Chantalle Weemaes
gastdocent - neurochemie en vitaliteit
Serv Wiemers
gastdocent - leiderschap en antropologie
John Furey is the founder of MindTime and the MindTime Foundation. MindTime is a scientifically validated, groundbreaking theory and framework of human cognition. It has been used to solve some of the most intractable problems facing people and organisations today.
John works as a consultant and speaker for companies, universities, government agencies, and other organisations with a team of scientists, designers, engineers, and writers. They help implement more effective team building, communication, innovation, and collaborative thinking through the application of the MindTime framework. He is considered a thought leader in the design of human centered solutions.
Chantalle Weemaes is een veelgevraagde spreker en trainer. Ze traint al vele jaren ondernemende mensen die continu op hoog niveau moeten presteren. Ook helpt ze professionals bij het (her)vinden van hun energie. Het is haar missie om zoveel mogelijk professionals in hun “TopState” te brengen.
Chantalle is een expert op het gebied van de achterliggende systemen in je lichaam die verantwoordelijk zijn voor jouw succes. Ze weet als geen ander hoe je op een doelgerichte manier je brein en biochemie kunt beïnvloeden, waardoor je kunt excelleren.
Serv Wiemers heeft vele jaren ervaring als manager in de publieke en private sector. Hij bezocht 30 indianenreservaten en sprak met vele indiaanse leiders over hun identiteit, strijd en boodschap. Op basis daarvan schreef hij het boek ‘Veerkracht, Indianen van nu over de wereld van morgen’ (2018).
"Met ons klassieke idee van hiërarchisch leiderschap lossen we de uitdagingen van deze tijd niet op en spreken we millennials niet aan. Indianen kennen van oudsher waardengedreven en dienend leiderschap. Hoe werkt indiaans leiderschap en wat kunnen wij daarvan leren?"
Steven Wijnholds
Gastspreker - ervaringsdeskundige veerkrachtontwikkeling
Ard van Oosten
gastdocent - bedrijfskunde en levenskunst
Lex Linsen
gastdocent - design thinking en communicatie
Steven Wijnholds is een leidinggevende in de zorg. Hij vind inspiratie in gemeenschapszin en zoekt steeds naar concrete handvatten om meer ruimte te maken voor leefwereld en de systeemwereld hieraan ondersteunend te maken.
Steven is alumnus van Veerkracht College en helpt belangstellenden met zijn verhaal over de toepassing van taal en tools uit de leergang Veerkracht Versterken. Binnenkort verschijnt een artikel over de weg die hij hiermee heeft afgelegd.
Ard van Oosten (1968) studeerde Geneeskunde aan de VU Amsterdam en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Momenteel is hij werkzaam als psychiater, bedrijfskundige en onderzoeker.
"Mijn hart gaat uit naar de ontwikkeling van individuele veerkracht, en de ontwikkeling van veerkrachtige organisaties. Ik schrijf korte inspirerende verhalen om je eigen talent te benutten op de blogsite 'Talent in ontwikkeling'."
Bekijk ook het interview met Ard met zijn visie op veerkracht.
Lex Linsen is communicatieadviseur en trainer. Hij ontwikkelde een methode om bedoelingen en verhalen vooraf te testen op de doelgroep. Hiermee kan de veranderkundige vooringenomenheden herkennen, aansluiting maken en met impact communiceren.
"Begonnen als tropisch ecoloog, koos ik toch al snel voor de wetenschapsjournalistiek. Bij het communiceren over complexe wetenschappelijke onderwerpen ontdekte ik dat tekst een barrière is. Ik leerde die barrière te omzeilen met korte, heldere beeldverhalen.
Op basis van mijn ervaringen ontwikkelde ik de Impact Boost Methode en opleiding. Deze methode wordt ingezet bij interne communicatieproblemen, strategische positionering, lobby en marketing."
Jan-Willem Lafleur
GastDOCENT - PERSOONLIJKE ONTWIKKELING & LEIDERSCHAP
Tiny van Dulmen
Coach - VEERKRACHT & OMDENKEN
?
DOCENT - ACTIE ONDERZOEK
Jan-Willem Lafleur, is auteur van meerdere boeken over persoonlijke groei. Drijfveren, waardensystemen en werken aan het bereiken van intern evenwicht spelen een belangrijke rol in zijn denken en werk.
"Weet je hoe de mens intern georganiseerd is dan vergemakkelijkt dat communicatie: het maakt samenwerken leuker en zorgt ervoor dat mensen zich vanzelfsprekender uiten over essentiële innerlijke afwegingen. Het resultaat is dat de intrinsieke motivatie aangesproken wordt om aan vaardigheden te werken. Zo komt scherp in beeld hoe verantwoordelijkheid te nemen, verantwoordelijkheid te geven en verantwoording af te leggen. Dat is van grote invloed op de passie & talenten van de mensen waarmee men werkt."
Tiny van Dulmen is vanaf 1992 werkzaam op het gebied van leren en ontwikkelen, in de rollen van adviseur, trainer en coach. Anders(om)denken is zijn drijfveer in het benaderen van situaties: “Denken In Problemen, brengt je in de DIP. Kijken In Kansen, geeft een KIK”.
Een synthese van z’n werk- en denkervaring ligt besloten in zijn leerprogramma met de metaforische aanduiding “Reis om de wereld”. Leren en ontwikkelen is als op reis gaan, verschillende windstreken en invalshoeken ervaren, de rugzak legen en aanvullen, op weg gaan, hobbels overwinnen, etc.
Het versterken van veerkracht wordt door hem als een ontwikkelreis aangevlogen.
Ben jij onze docent actie-onderzoek, betrokken bij de toetsing van onze in-company programma's? Schroom niet en leg gerust contact om de mogelijkheden te bespreken.
Enter your text here...