Leergang
Veerkrachtig leiden en adviseren

Na het voltooien van deze opleiding kunnen deelnemers effectief reageren op de behoeften van een veranderende omgeving. Ze kunnen oplossingsgericht denken en handelen door innovatieve en praktische oplossingen te ontwikkelen en uit te voeren, gericht op de mentale weerbaarheid van de medewerker en optimale samenwerking binnen het team. Daarnaast bevorderen zij concern brede samenwerking en creëren zij draagvlak door effectieve communicatie en betrokkenheid van verschillende belanghebbenden binnen buiten de organisatie. Tot slot sturen zij resultaatgericht door strategische en/of tactische beslissingen te nemen die binnen de strategische en bedrijfskundige kaders van de organisatie passen, en optimaliseren zij de prestaties door gebruik te maken van kwantitatieve en kwalitatieve meetinstrumenten.

Doelgroep

De doelgroep van deze leergang zijn leidinggevenden en senior adviseurs die kennis en context zoeken om zelf veerkrachtig te blijven én hun teamleden daarin te ondersteunen. Naast het aantoonbaar behoren tot de doelgroep worden geen specifieke vooropleidingen vereist. De bronnen van mentale weerbaarheid liggen niet alleen in gedrag, houding of overtuigingen van mensen zelf, maar vooral ook in het vermogen invloed op de werkomgeving te hebben en waardevolle relaties aan te gaan. Dus zoeken deelnemers handvatten en taal om de processen, structuur en cultuur van team en organisatie daadwerkelijk te verbeteren. Herken jij deze behoefte?

Actie-onderzoek

Stel je voor: samen met een groep gelijkgestemde collega's ga je met zelf gekozen inhoudelijke problemen of veranderkundige vraagstukken aan de slag, om je eigen veerkracht, die van je team en de organisatie te verbeteren. Je onderzoekt het vraagstuk én je eigen rolvervulling vanuit meerdere perspectieven.

De methode waarmee je dat gaat doen is participatief actieonderzoek. Dat is een op complexe vraagstukken gerichte aanpak. Actieonderzoek is een vorm van onderzoek waarbij actieonderzoekers interveniëren in organisaties om echte problemen aan te pakken. Met participatieve werkvormen genereren zij, in samenwerking met degenen die met de problemen te maken hebben, samen praktische oplossingsgerichte verandering en bewustzijn. Zo leren zij zowel de effectiviteit van veranderingsmechanismen te begrijpen als impact te hebben met de veranderingen in kwestie.

We bieden inzicht in eigen patronen, gesprekken over de rol van de leidinggevende en adviseur en goede spiegels van het eigen mentale model. De filosofie biedt hulp bij het stellen van vragen. (Gast)docenten bieden academische kennis en diepen de vraag uit. 

Positieve bijwerkingen voor de deelnemer na de leergang 'Veerkracht Versterken': 

- het verhoogt lef/durf/kunde;
- het vergroot het reflecterend vermogen;
- het draagt bij aan kennisvermeerdering;
- als adviseur wordt jezelf ook nog eens veerkrachtiger;

De volgende neveneffecten kunnen optreden bij klanten of collega's van veerkrachtversterkers:
- een productiviteitsverhoging,
- een verzuimverlaging,
- een actieve bijdrage aan het boeien en binden van het menselijk kapitaal,
- het vergroten van de wendbaarheid en het innovatief vermogen van de organisatie.

laura Jacobs-Almering,Productmanager Verzuim/Ziektewet/WIA & Arbeids- en organisatiedeskundige Robidus/Obra

Zakelijk

Leergangen zijn altijd maatwerk en duren vier tot zes kwartalen. Het vertrekpunt van het ontwerp is een leergang van vijf kwartalen met 9 fysieke bijeenkomsten van een dag, vijf online bijeenkomsten van twee uur en coaching op maat. De benodigde zelfstudietijd is 4 uur per week. Gastdocenten worden op basis van behoeften en meerwaarde deels vooraf gekozen en deels flexibel ingezet.

Exclusief lokatie en catering bedragen de kosten daarvan € 7.850,- ex b.t.w. per deelnemer.  De mogelijkheid bestaat een Post Bachelor diploma Veerkrachtig leiden of adviseren, verstrekt door Avans+, te verwerven. De geschetste leergang wordt gewaardeerd met 12 EC punten.


Tijd is een vaststaand feit, maar de waarde die we er aan toevoegen is dat niet. Een vraagstuk kan de waarde onder druk zetten. Ik leerde daar in de leergang over zonder waardeoordeel met elkaar in gesprek te komen en vanuit een concreet gezamenlijk beeld de weg omhoog te vinden.

Steven Wijnholds, leidinggevende in de zorg.

Leerdoelen

Om het programma goed aan te sluiten op de situatie in de organisatie, gaan we met de opdrachtgever in gesprek over de leerdoelen; over de professionele groei die de leidinggevende of adviseur moet doormaken om in te spelen op de behoeften van een (veranderende) organisatie. Het vertrekpunt daarbij zijn vijf leerdoelen, waarbij er ruimte is voor één of twee aanvullende leerdoelen:

  1. Problemen vanuit meerdere invalshoeken analyseren - een goed begin
  2. Vraaggericht veranderen - Participatie van stakeholders
  3. Toekomstgericht (om-)denken en handelen - benut de diversiteit
  4. Concern-brede samenwerking - het gedeelde belang
  5. Ontwikkeling van een sterke identiteit

Leerdoel 1

Een goed begin

Een goed begin is het halve werk. Waar draait het om?

Waar liggen kansen op meerwaarde? Wat vind jij belangrijk? Overzicht, inzicht en invloed in  processen van meervoudige waardecreatie en je rol als leidinggevende of adviseur.

  • Wat wil je leren in je rol als leider of adviseur
  • Wat is de veerkrachtsituatie van je team?
  • Wat is de probleemstelling
  • Wie zijn de stakeholders?
  • Wat is de onderzoeksvraag?
  • Wat zijn de deelvragen en hoe wil je die onderzoeken?
  • Wie zitten er in je onderzoeksgroep

leerdoel 2

Vraag-gericht veranderen

Wat is de doelstelling? Wat zijn de hoofd- en deelvragen?
Werk vanuit samenhang tussen strategie, structuur en cultuur aan de hoofdvraag. Betrek stakeholders bij het onderzoek naar de verschillende aspecten. Bepaal de randvoorwaarden voor verwezenlijken van je doel.

  • Wat is de kern van het probleem?
  • Wat zijn de belangrijkste gevolgen van het probleem?
  • Wat houdt het probleem in stand volgens stakeholders?
  • Aan welke randvoorwaarden moet een oplossing voldoen?
  • Welke literatuur/eerder onderzoek kun je gebruiken bij het aanpakken van het probleem?
behoeftenmatrix uitgeschreven

14 goed beschreven unieke interventies zijn direct inzetbaar om veerkracht te versterken bij jou en jouw team

leerdoel 3

Toekomst-gericht omdenken 

Ontwerp een betere organisatie, strategie of besturend proces

Mobiliseer de creativiteit en werk oplossingsgerichte mogelijkheden robuust uit. Doe het samen en ervaar de rijkdom van diversiteit in het team.

  • Welke verbetering van processen en/of cultuur wordt beoogd?
  • Welke risico's en kansen zijn er verbonden aan de interventie?
  • Wanneer is je experiment geslaagd?

leerdoel 4

Belangen verbinden 

Het gezamenlijke belang staat centraal.

Verbeter de waarde van je organisatie en ervaar de kracht van het hervonden gezamenlijke belang bij jullie oplossing. Versterkt het organisatieverhaal met realiteitszin, aandacht en hoop.

  • Hoe heb je de handen op elkaar gekregen van je opdrachtgever voor de interventie?
  • Wie zitten er in de onderzoeksgroep om de implementatie te begeleiden en waarom?
  • Als een daadwerkelijke uitvoering van de interventie niet mogelijk is, hoe heb je dan gevalideerd dat je interventie werkt?

Diplomaroute

Als je deelneemt aan het diplomatraject (onverplicht),  ga je ook toetsen maken. Dit doe je door het maken - en laten beoordelen - van een beroepsprestatie bestaande uit een zestal portfolioproducten (PP). Dit zijn één beroepsproduct (beschrijving van de interventie), vier verantwoordingsproducten, gebaseerd op de praktijkgerichte opdrachten die je gaat uitvoeren waarmee je kennis, vaardigheden en houdingsaspecten in samenhang met elkaar worden getoetst en tenslotte ter afsluiting één reflectieverslag.

Met de producten die je gaat maken, toon je aan de bijbehorende leeruitkomst te hebben gerealiseerd. Je hebt 1 herkansing mogelijkheid. De producten dien je uiterlijk 1 maand na ontvangst van je beoordeling met feedback opnieuw te hebben ingeleverd.

leerdoel 5

Maak het rond

Evalueer en reflecteer

Wat is de waarde van het resultaat dat jullie hebben behaald? Wat heb je geleerd? Hoe draagt dit bij aan de identiteit van de organisatie? Wat draagt het bij aan jouw identiteit? 

  • Waar staat de organisatie t.o.v. het beoogde doel en waar moet worden bijgestuurd? 
  • Welke rol is daarbij voor jou als leidinggevende weggelegd?
  • Welke ideeën hebben de onderzoeksgroep en de stakeholders over een volgende actieonderzoek cyclus.

Laten we de mogelijkheden bespreken

>