Ontmoet het docententeam 
van de Leergang Veerkracht versterken

Ervaren docenten brengen kennis en inspiratie uit de praktijk, economie, neurochemie, psychologie, antropologie en organisatiekunde. Welke rol je ook vervult, iedere rol en situatie biedt mogelijkheden om veerkracht te versterken. Deze docenten helpen je om daaraan in jouw rol een concrete bijdrage te kunnen leveren. 

Marian Pater

Docent - didactische aspecten en toepassing

Maarten de Winter

kerndocent - veranderstrateeg

Marion van den Wittenboer

coach - kennisverwerking

Sinds 1999 ben ik actief op het terrein van organisatieontwikkeling en managementcontrol, vaak in de rol van programmamanager en veelal in de publieke sector. Ik sta bekend als pragmatisch en creatief en probeer grote veranderingen met weinig ophef en in kleine stappen te bewerkstelligen.

Als kind was ik al een vrijdenker. Ik stelde mijn ouders vragen over waarom het allemaal werkte zoals het werkte. Ik weet nog goed dat ik drie jaar was en mijn broertje naar school mocht en ik niet. Ik heb hemel en aarde bewogen, want 'waarom mag dat pas met vier jaar?'. Ik kwam natuurlijk niet heel veel verder, maar toch mocht ik af en toe een dagje mee.

Ik ben bescheiden, maar als het niet op schiet ga ik ervoor en stel ik vragen die ongemakkelijk kunnen zijn. Hoe ik dan effectief kan zijn, heb ik moeten leren met vallen en opstaan: breed denken maar kleine stappen zetten; luisteren laat vaak het antwoord ontstaan; ongeduld en geduld hebben allebij waarde. 

Ik ben maatschappelijk actief als voorzitter van Quiet Drechtsteden en het Humanistisch Verbond in onze regio.

Maarten heeft meer dan 30 jaar ervaring in leidinggeven in en advies aan organisaties onder grote (verander)druk. Maarten is sociologisch econoom met een actieve belangstelling voor maatschappelijke verandering, bedrijfskunde, filosofie en psychologie.

"Vanaf de lagere school tot ca. 40 jaar zet ik in kinderspel, verenigingsleven en eerste loopbaanrollen vaak de lijnen uit. Na een crisis koos ik bewust voor adviesrollen. Mijn levenskunst is gegroeid met het inzicht in twee soorten problemen: "convergente" en "divergente". Met dat onderscheid kan ik strategisch reflecteren en leiders en strategisch adviseurs toepassingsgericht helpen. Naast strategische adviesrollen ben initiatiefnemer van Veerkracht College, Masterdocent strategisch HRM en Strategie bij Avans+. Mijn professionele netwerk beschouwt omdenken en hoop als de basis voor veerkracht en groei. De urgentie daarvoor was zelden zo hoog."

Maarten is maatschappelijk actief als lid van de Raad van Toezicht van Bibliotheek Cultuurpunt Altena en initiatiefnemer van Toekomstgesprekken.

Marion van den Wittenboer is een gecertificeerd Arbeids- en organisatiedeskundige met meer dan twintig jaar ervaring met werkdrukinterventies op individueel, team- en organisatieniveau.

“Later wil ik modeontwerper worden met een eigen zaakje of nagelstylist. Ik vind nagels lakken heel leuk, glitterblauw is mijn favoriete kleur." Dit las ik in de wekelijkse rubriek van de Volkskrant waarin een kind wordt geportretteerd in zijn slaapkamer. Wat ik zelf wilde worden toen ik een jaar of 10 was weet ik niet meer. In ieder geval niet arbeids- en organisatiedeskundige, want daar had ik toen natuurlijk nog nooit van gehoord.

Ik geloof vast dat naarmate je in je werk meer elementen herkent van wat je als kind wilde worden en leuk vond, je werk je meer tevredenheid en voldoening geeft.

Daarom ben ik nieuwsgierig naar wat mensen drijft en hoe ze dat in hun werk kwijt kunnen. Andersom ga ik op zoek naar hoe organisaties de kwaliteiten van hun medewerkers beter kunnen benutten. Als dat bij elkaar komt, heb je een mooie win-win.

John Furey

GAstDocent - groepsdynamiek

Chantalle Weemaes

gastdocent - neurochemie en vitaliteit

Serv Wiemers

gastdocent - leiderschap en antropologie

John Furey is the founder of MindTime and the MindTime Foundation. MindTime is a scientifically validated, groundbreaking theory and framework of human cognition. It has been used to solve some of the most intractable problems facing people and organisations today.

John works as a consultant and speaker for companies, universities, government agencies, and other organisations with a team of scientists, designers, engineers, and writers. They help implement more effective team building, communication, innovation, and collaborative thinking through the application of the MindTime framework. He is considered a thought leader in the design of human centered solutions.

Chantalle Weemaes is een veelgevraagde spreker en trainer. Ze traint al vele jaren ondernemende mensen die continu op hoog niveau moeten presteren. Ook helpt ze professionals bij het (her)vinden van hun energie. Het is haar missie om zoveel mogelijk professionals in hun “TopState” te brengen.

Chantalle is een expert op het gebied van de achterliggende systemen in je lichaam die verantwoordelijk zijn voor jouw succes. Ze weet als geen ander hoe je op een doelgerichte manier je brein en biochemie kunt beïnvloeden, waardoor je kunt excelleren.

Serv Wiemers heeft vele jaren ervaring als manager in de publieke en private sector. Hij bezocht 30 indianenreservaten en sprak met vele indiaanse leiders over hun identiteit, strijd en boodschap. Op basis daarvan schreef hij het boek ‘Veerkracht, Indianen van nu over de wereld van morgen’ (2018). 

"Met ons klassieke idee van hiërarchisch leiderschap lossen we de uitdagingen van deze tijd niet op en spreken we millennials niet aan. Indianen kennen van oudsher waardengedreven en dienend leiderschap. Hoe werkt indiaans leiderschap en wat kunnen wij daarvan leren?"

Steven Wijnholds

Gastspreker - ervaringsdeskundige  veerkrachtontwikkeling

Ard van Oosten

gastdocent - bedrijfskunde en levenskunst

Lex Linsen

gastdocent - design thinking en communicatie

Steven Wijnholds is een leidinggevende in de zorg. Hij vind inspiratie in gemeenschapszin en zoekt steeds naar concrete handvatten om meer ruimte te maken voor leefwereld en de systeemwereld hieraan ondersteunend te maken.

Steven is alumnus van Veerkracht College en helpt belangstellenden met zijn verhaal over de toepassing van taal en tools uit de leergang Veerkracht Versterken. Binnenkort verschijnt een artikel over de weg die hij hiermee heeft afgelegd. 

Ard van Oosten (1968) studeerde Geneeskunde aan de VU Amsterdam en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Momenteel is hij werkzaam als psychiater, bedrijfskundige en onderzoeker.

"Mijn hart gaat uit naar de ontwikkeling van individuele veerkracht, en de ontwikkeling van veerkrachtige organisaties. Ik schrijf korte inspirerende verhalen om je eigen talent te benutten op de blogsite 'Talent in ontwikkeling'."

Bekijk ook het interview met Ard met zijn visie op veerkracht.

Lex Linsen is communicatieadviseur en trainer. Hij ontwikkelde een methode om bedoelingen en verhalen vooraf te testen op de doelgroep. Hiermee kan de veranderkundige vooringenomenheden herkennen, aansluiting maken en met impact communiceren.

"Begonnen als tropisch ecoloog, koos ik toch al snel voor de wetenschapsjournalistiek. Bij het communiceren over complexe wetenschappelijke onderwerpen ontdekte ik dat tekst een barrière is. Ik leerde die barrière te omzeilen met korte, heldere beeldverhalen. 

Op basis van mijn ervaringen ontwikkelde ik de Impact Boost Methode en opleiding. Deze methode wordt ingezet bij interne communicatieproblemen, strategische positionering, lobby en marketing."

>